Zorgeloze bezorging door samenwerking MyPup en Werkse!
Dagelijks komen er ladingen pakketten bij Werkse! binnen op naam van MyPup. Met twee elektrische bestelbusjes worden die zes dagen in de week uitgereden naar tientallen centrale locaties in Rotterdam en Den Haag. Een duurzame manier van pakketbezorging.
MyPup staat voor My Pick-up Point. “Het is heel makkelijk!”, staat er op hun site. “Wij installeren een MyPup kluizenwand in uw gebouw. Dat kan een kantoor, ziekenhuis, universiteit of appartementencomplex zijn. We verzamelen en registreren alle pakketten aan de rand van de stad in een MyPup hub. De MyPup koerier levert dezelfde dag alle pakketten op uw locatie af in het Pick-up Point.”
Minder traffic
“Destijds werkte ik bij een bank,” vertelt Luke van der Wardt, oprichter en mede-eigenaar van MyPup. “Omdat zowel mijn vrouw als ik fulltime werkten, lieten we pakketjes op ons werk bezorgen. Op een gegeven moment mocht dat niet meer. Toen is het idee gerijpt om iets slims en vooral duurzaams te gaan organiseren, dat was begin 2014.”
“In plaats van tientallen bestelbusjes die af en aan rijden voor steeds een of enkele privépakketjes, wordt er nu éénmaal per dag bezorgd. Recepties, postkamers of secretaresses hebben er geen werk meer aan. En ook niet de verantwoordelijkheid. Ons bezorgsysteem is bovendien vele malen milieuvriendelijker,” benadrukt Van der Wardt. “Het komt ook de veiligheid bij de ingang van het pand ten goede: veel minder traffic van dieselbusjes.”
Op eigen tijd
Sjaak Kwakernaat is de MyPup contactpersoon bij Werkse!. Werkse! dient als de zogenoemde ‘MyPup hub’ voor de steden Den Haag en Rotterdam. Als manager stuurt Sjaak de chauffeurs bij Werkse! aan. Van der Wardt: “Hij heeft een heerlijke hands-on mentaliteit. ‘Doorpakken’ is zijn credo.” Kwakernaat: “Als mensen op internet bestellen, en in een pand werken of wonen waar een kluisjeswand van MyPup beschikbaar is, kunnen ze aangeven om de bestelling via MyPup te laten bezorgen. Pakketten voor Den Haag en Rotterdam komen dan bij Werkse! binnen. Alles wat ’s morgens binnenkomt, wordt ‘s middags door onze chauffeurs ingeladen om in de kluisjeskastjes van MyPup te deponeren. Via een app maakt de chauffeur steeds een code aan. Die wordt verstuurd naar de ontvanger van het pakket, zodra het pakket in de kluis ligt. Met de code kan hij of zij op eigen tijd de kluis openen en het pakket meenemen.”
Duurzaam
Of hij ervan kan leven, vragen we. Van der Wardt: “Een groot aantal mensen hebben toegang tot en gebruiken MyPup inmiddels. De start verliep traag. Inmiddels leven er twintig mensen van. Bedrijven benutten het MyPup-systeem ook meer en meer voor hun interne logistiek. We worden nu ook betrokken bij ontwikkelingen van een pand of gebied. Hoe groter de stad, hoe groter de verkeersgroei en hoe beter dan een oplossing als die van ons is. Zo zitten we nu ook in Berlijn en Londen.” Wat eerst alleen handig leek, is nu ook een duurzame oplossing voor het terugdringen van CO2 uitstoot, want er rijdt nu maar één koerier naar de locaties in de stad in plaats van vijftien verschillende.