Van eigen bedrijf via de bijstand aan de slag bij Coolblue
Het eigen bedrijf van Bauke Joosten (30) liep vast, binnen zijn vakgebied kon hij geen baan vinden en hij wist niet wat hij moest doen. Na een welkome pauze in coronatijd vond hij via een tip in de Matchruimte bij Werkse! de weg naar een baan bij Coolblue.
Bauke studeerde kunst en economie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Bauke: “Mijn sterkste kant is mijn creativiteit.” Hij ronde zijn studie af met een scriptie over stress bij studenten. Met diploma op zak startte hij in zijn eigen bedrijf Ikauros. Hij organiseerde samen met vier anderen workshops, projecten en gastlessen om studenten te leren omgaan met stress. Daar wist hij vanuit eigen ervaring ook veel vanaf. “Het werk was mijn droombaan. Maar het leverde te weinig op.” Bauke kwam in de bijstand en de gemeente Delft verwees hem naar Werkse!.
Niet realistisch
Bauke: “Ik solliciteerde naar banen die boven mijn vermogen lagen. Waar jarenlange ervaring werd gevraagd. Ik was niet erg realistisch, weet ik nu.” Toen de coronapandemie uitbrak, verviel de sollicitatieplicht. Een zegen voor Bauke. Hij kreeg de ruimte om nog eens volledig voor Ikauros te gaan. Uiteindelijk moest hij toch stoppen met zijn bedrijf. Vanaf dat moment besloot hij serieus naar een passende baan te gaan zoeken.
‘Voor het echie’
Bauke: “In tweede instantie ging ik ‘voor het echie’. Ik solliciteerde voor het eerst ook op banen buiten de kunst- en cultuursector. En ik kwam zelfs regelmatig terecht in de laatste ronde. Ik zat ruim een jaar in de bijstand en kwam bij Werkse! in de Matchruimte. Door contacten met andere werkzoekenden in die Matchruimte wist ik weer dat ik er niet alleen voor stond. Dat was heel fijn, want corona maakte me toch wel wat eenzaam. In de Matchruimte deelden we ervaringen, tips en trucs en gaven elkaar linkjes naar vacatures. Zo ben ik ook aan de vacature van Coolblue gekomen. Daar ben ik vol voor gegaan! Met succes.”
Oplossen
Bauke werd aangenomen als klantenservicemedewerker. Zijn taak: klanten met vragen of klachten te woord te staan en te ondersteunen. “Ik werk vanuit huis. En toch is het gezellig. Elke dag hebben we een digitale dagstart. Dan kom ik mensen tegen die ik vanuit mijn opleiding heb leren kennen. Mijn sterke punt voor dit werk is dat ik veel empathie en begrip kan opbrengen voor de klant. Ik verplaats me helemaal in de situatie en wil het echt oplossen. Meestal lukt dat ook. Mijn streven is dat de klant maar éénmaal hoeft te bellen voor een oplossing. Dan moet het eigenlijk ook klaar zijn.” Onlangs klom hij op naar de functie van Supportmedewerker Gaming. “Ik houd me nu bezig met alles wat met games te maken heeft: consoles, VR-brillen, games, stoelen, headsets. Ik ben de expert en kan gespecialiseerde hulp en advies bieden.”
Bevrijdend
Hoe het voelt om een baan te hebben? Bauke: “Heerlijk! Ik heb lange tijd op bijstandsniveau geleefd en om daar nu bovenuit te komen is heel bevrijdend. Coolblue is een leuk bedrijf, vooral de open werksfeer. En ik heb echt het gevoel dat ik gewaardeerd word.” Bauke heeft nu een goed salaris waardoor hij meer leuke dingen kan doen. “Laatst nog, voor het eerst op vakantie naar Barcelona, fantastisch! En ik kan doorgroeien bij Coolblue. Voorlopig zit ik hier geweldig op mijn plek.”
De Matchruimte is een wekelijkse bijeenkomst bij Werkse! voor (bijstandsgerechtigde) werkzoekenden. Onder professionele begeleiding vertelt men elkaar over ervaringen bij de zoektocht naar werk. Er wordt getraind in onderdelen van het sollicitatieproces, men gaat op zoek naar vacatures, bereidt sollicitaties voor en wordt daar professioneel bij geholpen.