Reinier de Graaf ziekenhuis doet aan MVO
Aan Werkse! de vraag van het Reinier de Graaf ziekenhuis of men iemand heeft die tijdelijk licht administratief werk kan doen op de personeelsafdeling. Verschillende kandidaten gaan op gesprek. Najat wordt geselecteerd. Vanwege getoond commitment en… haar ervaring met gamen.
Onder HR Services bij het Reinier de Graaf ziekenhuis vallen de personeels- en salarisadministratie plus het functioneel beheer van softwareprogramma’s. Jette Valentijn is de teamleider: ‘In coronatijd ontstond de behoefte om versneld verder te digitaliseren. Zodat mensen vanuit huis werkend, ook bij de nodige formulieren kunnen komen. We zochten iemand die kan scannen en de scans ook zodanig weet op te bergen, dat ze makkelijk terug te vinden zijn. Dat leek ons een mooie taak voor iemand met enige afstand tot de arbeidsmarkt.’ Het ziekenhuis richt zich op een inclusieve arbeidsmarkt, lezen we op hun site. RdGG is daarbij een van de founders van het regionale MVO platform Werkwaardig, dat zich richt op de menskant van MVO.
Commitment
‘Ik had fijne gesprekken met Romy Vermeulen, strategisch accountmanager bij Werkse!. Er werd goed geluisterd naar onze opdracht. En achtereenvolgens werd er heel snel gehandeld,’ weet Jette. Meerdere kandidaten kwamen op gesprek. Jette: ‘Bij Najat zag ik meteen haar leergierigheid. Ze vertelde ook dat ze van gamen hield. “Dan is ze niet bang om knoppen in te drukken,” dacht ik bij mezelf. De commitment die Najat toonde gaf voor mij en mijn collega de doorslag.’
Behulpzame collega’s
Vijf ochtenden in de week fietst Najat nu van haar woonplaats Schipluiden naar het ziekenhuis: ‘Voor mij was het een verrassing; ik had niet gedacht dat ik werd aangenomen omdat ik dit werk nog nooit had gedaan. Van tevoren was ik bang niet geaccepteerd te worden. Maar ik heb behulpzame collega’s en steun van mijn leidinggevende.’
Voorafgaand aan het werk in het ziekenhuis, deed Najat werkervaring en taalvaardigheden op bij Werkse!. Najat: ‘Daar was ik nog een heel stil iemand. Mijn werkconsulent Margareth, die nu met pensioen is, was een hele grote steun voor mij. En de cursus communicatie die ik bij Werkse! kreeg, heeft ook echt geholpen. Zij en ook mijn huidige jobcoach Paula staan achter mij.’ Het geeft Najat het broodnodige zelfvertrouwen. ‘Ik ben altijd al verlegen geweest,’ zegt Najat. En ze voegt toe: ‘Maar hier voel ik me op mijn gemak.’
Trots op mezelf
Inmiddels doet Najat veel meer dan het digitaliseren waarvoor ze werd aangenomen. ‘Ik print en verstuur brieven en arbeidscontracten nadat ze getekend zijn. En dan boek ik ze in. Dat vind ik het allerleukste van het werk.’ Voor een grote mailing met een enquête naar alle vaste medewerkers van het ziekenhuis – ongeveer 3.000 – bestelde ze enveloppen en stickervellen. Najat: ‘En als er enquêteformulieren retour kwamen, dan registreerde ik die.’
Jette: ‘Najat werkt heel precies. Ze doet alles naar tevredenheid, maakt weinig fouten. Ze durft zichzelf te zijn en past hier helemaal.’ Najat vult aan: ‘Ik heb echt plezier in mijn werk en word ook aangemoedigd door mijn collega’s.’ ‘Mijn taal is niet zo perfect. Dat wordt soms gecorrigeerd. Ik heb veel zakelijke woorden geleerd,’ zegt Najat. ‘Ik voel me hier op mijn gemak. Het is of ik er al jaren werk. Ik heb veel geleerd over digitale programma’s en systemen zoals Excel. Ik ben nu trots op mezelf.’
Verlenging
Het digitaliseringswerk is zo goed als gedaan. Jette: ‘Het heeft onze processen beter gestroomlijnd. En ons papiergebruik is erdoor verminderd. Aan de baan van Najat leek een einde te komen, maar gelukkig hebben we net gehoord dat haar contact verlengd wordt.’ Jette geeft nog een tip mee: ‘Actief schriftelijk communiceren, zoals een brief schrijven, dat lukt nog niet. Het zou mooi zijn als daar aan gewerkt gaat worden. Dat vergroot haar kansen op de arbeidsmarkt.’