Orderpicken met een slimme bril

Een slimme bril die helpt met het vinden van de juiste spullen in een magazijn. Daarvoor richtte onderzoeksinstituut TNO in het magazijn van Werkse! een testomgeving in. Via een pilot onderzoekt TNO hoe medewerkers met enige afstand tot de arbeidsmarkt hun weg vinden in een magazijn. Grote vraag: bieden deze ‘smart glasses’ een oplossing voor de groeiende vraag op de arbeidsmarkt naar orderpickers.

Hans van Zeijl, accountmanager bij Werkse!: “Orderpickers krijgen toenemend te maken met automatisering en moeten werken met slimme toepassingen. Dat betekent dat voor iemand met enige afstand tot de arbeidsmarkt het op zich relatief eenvoudige werk toch moeilijker wordt. Werkse! wil te weten komen of door het gebruik van een smart glass meer mensen een kans geboden kan worden. Mensen die bijvoorbeeld moeite hebben met het lezen van langere instructies, schrijven of andere cognitieve vaardigheden.”

Twee handen vrij en alle informatie recht voor je
Van Zeijl: “Een smart glass, ook wel  slimme bril, werkt als volgt: de bril laat na inloggen in kleine stappen informatie zien op een schermpje bij het oog. De bril toont een foto waarop te zien is wat gepakt moet worden. De bril laat achtereenvolgens zien hoeveel stuks je moet pakken en waar het ligt in het magazijn. Zodra je iets pakt scan je met een ring om de vinger een barcode. Op die manier is precies te zien waar je bent gebleven en ook of je het juiste product pakte.”

Toegankelijker
De ‘slimme glazen’ werken met het systeem van het Nederlandse bedrijf Augmex. In de logistiek wordt er al langer op grote schaal mee gewerkt, door Augmex bijvoorbeeld ook veel in de sierteeltsector. Ellen Wilschut, wetenschappelijk onderzoeker van TNO, is de drijvende kracht achter het onderzoek bij Werkse!. “Dit is een belangrijk project met mensen vanuit de doelgroep. Onze hoofdvraag is: ‘wat kan techniek toevoegen aan het werk voor deze populatie?’ We hebben meer vragen. Kan de doelgroep er mee omgaan? Maakt dit het magazijnwerk toegankelijker? Is het gebruiksvriendelijk? Is het foutgevoelig? Waar moeten we onze instructies eventueel bijstellen? Wat vinden de medewerkers ervan?”

IKEA
Doelgroepmedewerkers vanuit Werkse! doen op vrijwillige basis mee aan dit onderzoek. Van Zeijl “We doen het juist ook met medewerkers die niet bekend zijn met het magazijn. Als dit voor meerdere van hen – zonder magazijnkennis – werkt, dan is de bril bruikbaar voor de doelgroep.” De proef wordt gedaan met orders voor bedrijfskleding van IKEA. “Als iemand nieuw in dienst komt, wordt bij Werkse! een set bedrijfskleding vanuit de opslag aangevraagd. Alle informatie daarover is ‘op de bril’ gezet: hoeveel, wat, waar.”

Zelf ervaren
Van Zeijl: “Wij zijn benieuwd of de bril helpt om het werk in het magazijn beter of sneller te kunnen leren. Helpt deze technologie ook om minder fouten te maken? Techniek om, zeg maar, de afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. TNO verricht metingen tijdens de pilot en tekent ook de ervaringen van medewerkers die meedoen op.” Niet alleen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doen overigens mee. Van Zeijl: “Ook de financiële mensen zijn uitgenodigd voor een proefsessie.” De benodigde kosten gaan immers voor de baat uit. “En natuurlijk onze jobcoaches en consulenten, om te ervaren wat dit systeem voor een mogelijke kandidaat kan betekenen. Zodat zij beter kunnen inschatten of dit iets is voor een kandidaat-werknemer.”

Eerste inzichten
Wilschut: “De resultaten van de pilot worden momenteel geanalyseerd. De eerste indrukken zijn dat de meerderheid van de medewerkers er na een korte introductie van de technologie zelfstandig mee kan werken. Zij verzamelen met behulp van de slimme bril op de juiste wijze de orders.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Uitleg-display-Glasses-1-1030x633.jpg
Bovenstaand zoals in het scherm van de bril verschijnt: 1. Locatie 2. Productomschrijving 3. Artikelnummer 4. Foto artikel 5. Aantal nog te pakken 6 Totaal aantal van deze pick