Constructieve samenwerking op meerdere fronten tussen Skopei en Werkse!

Duurzame oplossingen ontwikkelen voor het optimaal gebruik van mobiliteit, vastgoed en parkeren. Dat is waar Skopei goed in is. Werkse! op haar beurt is sterk in werk. Zij levert zowel menskracht op afstand, als medewerkers als Paulus[1] aan Skopei. Een vruchtbare samenwerking.

‘Het contact is destijds ontstaan doordat Skopei een aanvraag deed via de site van Werkse!. De volgende dag zat ik bij hen aan tafel om hún vraag en ónze mogelijkheden te bespreken. Die vraag was ingegeven doordat het bedrijf maatschappelijk verantwoord wilde ondernemen. En heel praktisch: omdat men handen tekortkwam. Of Werkse! een deel van de productie kon overnemen?,’ weet Harco Haasdijk, accountmanager Assemblage bij Werkse!. En? Dat kon!

Niet alleen in omzet groeien

Jouke Baarda, operationeel manager van Skopei: ‘We bleven groeien. Maar we wilden niet alleen in omzet groeien, we wilden ook meer sociaal ondernemen. Productie uitbesteden aan een sociaal werkbedrijf was de eerste stap. Toen we later intern wilden uitbreiden op de productieafdeling dachten we “waarom niet Werkse! bellen?”.’ Zo gezegd, zo gedaan. Werkse! bemiddelde Paulus naar Skopei. Tot volle tevredenheid van beide kanten. Zo zelfs, dat nu een tweede medewerker vanuit een werkleerbedrijf bij ons aan de slag is.’

Koppelen van hard- en software

Zes jaar geleden begon Skopei in Delft. Nu is het gehuisvest in de voormalige Caballerofabriek in de Haagse Binckhorst. Een batterij IT-medewerkers zorgt daar, gebogen over hun pc’s, dagelijks voor het slim koppelen van de nodige software aan de in eigen beheer geproduceerde hardware. Baarda: ‘Die productie of eigenlijk assemblage vindt deels plaats bij Skopei, in de zogenaamde hardware-poot van ons bedrijf. Een ander deel van de productie gebeurt door assemblagemedewerkers bij Werkse!. Het gaat daarbij om het samenstellen van duizenden fietssloten per jaar.’

Eigentijds bedrijf

Baarda: ‘Als Skopei maken we dat mensen slim en snel toegang kunnen krijgen tot mobiliteit en werklocaties. We zorgen ervoor dat je met één app of een bedrijfspas toegang hebt tot bijvoorbeeld deelauto’s en fietsen, maar ook tot kantoorruimtes of een parkeerplek.. Een van onze grotere klanten is de NS. Daaraan leveren we slimme fietssloten voor de geel-blauwe OV-huurfietsen. Bij de NS-stations kunnen mensen dan zelf met hun OV-pas de fiets van het slot halen en wegrijden. Op diezelfde manier kunnen bedrijven met onze slimme sloten hun aanbod gemakkelijk via ons platform Topology delen, of aan hun eigen software koppelen. Je moet dan denken aan bedrijven op het terrein van zakelijk vastgoed, mobiliteit, parkeerbeheer. Allemaal business-to-business.’

Duurzaam

Skopei is een bedrijf van deze tijd. Marketingcommunicatiemanager Wilmer Smook van Skopei: ‘Duurzaamheid is meer dan ooit belangrijk. Gebrek aan ruimte is ook een zorg. Wist je,’ vraagt hij, ‘dat een privéauto 23 uur per dag stilstaat en alleen maar ruimte inneemt? Dan vormt het delen zoals wij dat faciliteren een goede oplossing.’

Kneepjes geleerd

Paulus werkte in de anderhalf jaar via een ontwikkelbaan bij Werkse! ook aan de fietssloten. ‘Maar ik viel niet in de categorie die bij Werkse! kon blijven,’ zegt hij. ‘Ik ben goed op pad gezet in dit reguliere bedrijf. Daar ben ik blij om. Het werk is prima. Fysiek is het goed werkbaar voor mij. Ik word soms onderschat omdat mijn rechterarm niet helemaal volgroeid is en iets korter is gebleven dan mijn linker. Maar als ik iets onder de knie heb, kan ik de hele dag door. Het samenstellen van de sloten is repeterend werk. Ik heb de kneepjes geleerd, al ben je nooit uitgeleerd. Omdat Skopei snel groeit, spring je ook bij. Bijvoorbeeld in het magazijn, als er bestellingen verwerkt moeten worden. Ik ben zeer tevreden. Met geheven hoofd ga ik naar mijn werk en ga ik naar huis.’

Assemblage
Bij Werkse! op de afdeling Assemblage staat een voorbeeldfiets van de NS met Skopei-slot. Precies aan sloten voor die fietsen werken Hamza en zijn collega’s. ‘Het is goed en leuk werk,’ zegt Hamza. ‘Onderdelen in elkaar zetten tot een heel slot dat met een pasje geopend kan worden. Ieder slot dat klaar is, testen we. Ik draag tijdens het werk ook altijd een bandje om mijn pols.’ ‘Dat is om geaard te blijven zodat je geen elektrische schokjes krijgt en het product niet onverhoopt beschadigd raakt,’ vult werkleider Dick aan.

Hulp
Paulus en Skopei krijgen eens in de maand bezoek van jobcoach Mathieu van Werkse!. Baarda: ‘Dat is fijn opgepakt door Werkse!. Je staat er niet alleen voor. Meer ondernemers zouden samen moeten werken met een bedrijven als Werkse!. Weet iedereen wel van deze mogelijkheden?’ Baarda vervolgt: ‘Als Skopei kunnen we eigen mallen maken met onze 3D-printer. Als je zoals Paulus 1.000 keer per dag een knop moet indrukken terwijl je arm wat korter is, kan dat belastend zijn. We hebben een malletje gemaakt, dat het werk voor hem vereenvoudigt. Zo kan hij zijn werk goed doen en hebben wij extra mankracht. Een mooie samenwerking.’

[1] Paulus is de naam die we hier gebruiken, betrokkene wilde liever niet met zijn eigen naam genoemd worden.

De persoon onderstaand op de foto is Hamza die een Skopei-slot opent met een pasje.